Ik ben smoorverliefd op mijn klant

Geert de Klaver

 

 

 

 

De uitspraak van Judith Schoenmaeckers toen ze door het SMA gekozen is tot commercieel directeur van het jaar.
Ze had lef om het anders te doen, door niet de Randstad organisatie maar de klant centraal te zetten en uiteraard de verliefdheid te laten volgen door houden van.

Judith verdiepte zich echt met haar team in de klant en zijn branche. Hierdoor waren ze een gelijkwaardige en serieuze gesprekspartner. De klant voelt zich gewaardeerd en begrepen.

Veel organisaties zijn de afgelopen jaren heel druk geweest om de processen en procedures zo in te richten dat alles op elkaar afgestemd is waardoor dit zo kosten efficiënt mogelijk kan verlopen.


Niets mis mee zo op het eerste gezicht.
Wat we daarbij vergeten zijn is de klant en de medewerkers, de bedoeling en waarom we het doen wat we doen.

 

imagesDe TED youtube film over de gouden Cirkel van Simon Sinek is veel bekeken.
Hierin geeft hij in een heel eenvoudig maar doeltreffend model de 3 cirkels weer: wat, hoe en waarom

Vaak is nu het systeem en wat we doen leidend geworden aan waarom we het doen. Waarbij de klant niet meer centraal staat maar wel de processen en procedures. Kunnen we zonder deze processen en procedures dan? Nee zeker niet. Iedereen heeft wel een duidelijk kader nodig om binnen te functioneren. Maar kleuren buiten de lijntjes mag je zeker!

Het gaat daarbij om de volgende 3 zaken

EIGENAARSCHAP
VERTROUWEN
VERANTWOORDELIJKHEID

Geef je medewerkers en teamleden vertrouwen en de verantwoordelijkheid waardoor ze het eigenaarschap zullen oppakken.
Hierdoor staat niet het systeem maar de bedoeling centraal.
verdraaide organisaties
Niet voor niets is het boek van Wouter Hart Verdraaide organisaties razend populair. Hierin beschrijft hij hoe je de denk richting kunt verleggen van klant – medewerker – bedoeling naar de organisatie – systeemwereld.

Wens je veel leesplezier en inspiratie om je denkrichting te veranderen.

 

 

Share Button

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *