Omdat tankauto’s ook tanken

Gisteravond hadden we onze maandelijkse Trainers4Trainers avond. Zeven trainers/coaches die van elkaar leren en elkaar verder brengen. Gisteren waren we thuis bij Guido en zoals gewoonlijk waren we weer alle zeven present. Bij trainers en coaches komen dagelijks mensen inzichten, vaardigheden en begrip tanken. Tijdens deze avonden gaan de tankauto’s zelf tanken.

Vreugde en rouw in een duet

Bij de start van elke avond is er steeds ruimte om iets wat één of meer van de deelnemers bezighoudt met elkaar te delen. Dit keer was het Nancy die vertelde dat ze samen met haar zoon een lezing had gegeven bij Hogeschool Arnhem Nijmegen in het kader van de diversiteitenweek. De lezing had als doel de studenten inzicht te geven in het leven van transgenders én hun naast familie. De titel van de lezing was “Mam je krijgt een zoon” Tom was namelijk vroeger de dochter van Nancy. Onderdeel van de lezing was het afspelen van een duet. Een duet gezongen door daar haar zoon, gemixt met een opname van haar vroegere dochter. Kippenvel. Als de stem van haar dochter invalt voel je in elke vezel dat die stem niet meer bestaat. Een stem die verder zingt samen met de nieuwe stem van haar zoon. Ontroerend hoe vreugde en rouw soms één zijn.

Ik ben toch meer vader dan trainer

Elke avond van Trainers4Trainers heeft een thema. Het thema van vanavond was “In hoeverre heb je je geïdentificeerd met de rollen die je speelt?” We deden een oefening onder leiding van Nancy. We stonden om beurten in het midden van een kring. Je kijkt vanuit het midden steeds een deelnemer aan die vervolgens tegen je zegt “Jij bent een trainer” (of vader, zoon, vriend, broer coach enz.) Jij zegt daarna luid en duidelijk “Nee dat ben ik niet, dat is een rol die ik vervul”. Dat gaat zo een keer of twintig achter elkaar. Als laatste krijg je dan opeens de vraag “Wie ben je dan wel?” Die vraag laat je goed tot jezelf doordringen, antwoord geven mag, hoeft niet.
Ik stel me misschien wel 80 keer per jaar voor aan een groep met de zin “Ik ben Wim van der Mark, ik ben trainer” Soms zeg ik daarna zelfs “Ik voel me ook trainer in elke vezel. Ik wil mensen iets laten doen waarvan ze dachten dat ze het niet konden. Dat deed ik al op mijn 18e toen ik turntrainer was”.
Toch had ik gisteravond geen enkele moeite om luid en duidelijk te zeggen “ik ben geen trainer, dat is een rol die ik vervul”, terwijl ik volledig stilviel toen iemand zei “Jij bent vader”.

Leren en groeien als een team?

Elke avond heeft een thema en elke avond behandelt een trainer een model, oefening of thema. Een avond mag ook een middag zijn. Bijvoorbeeld toen we deze zomer onder leiding van Annemieke ontdekten hoe nauw we verbonden zijn met de structuren van de natuur. Zelf heb ik dit jaar het thema “de psychologie van beïnvloeden behandeld”. Maarten liet ons zien hoe hij verkoopplannen maakt en uitvoert voor zijn klanten. Guido heeft veel ervaring met het bouwen van teams. Door hem ken ik het verschil tussen een groep en een team. Ik besef ook dat Trainers4Trainers geen team is volgens het model van Lencioni. Wij streven geen gezamenlijke teamresultaten na. De status en de ego’s van de individuen zijn daarvoor te belangrijk. Maar wat geeft dat? We zijn wel een fantastische groep en leren elke bijeenkomst van elkaar. Zo blijven we allemaal volle tankauto’s

De operatie verpest het ook altijd!!

Maarten van der Leij-123commercie-websiteCommercie VS Operatie in de transport

Het is de operatie!

Bij veel bedrijven loopt de operatie via vaste planning en procedures. Een planning moet strak zijn. “Aparte” afspraken met een individuele klant maakt plannen lastig. Commercie noemt dat vaak niet klantgericht!

Nee, het is de commercie!
Lees verder

Nieuwe klanten zoeken in het donker

Wim van der MarkEen paar maanden geleden moest ik ’s avonds laat nog even de deur uit. Ik liep naar het parkeerterreintje naast ons huis, waar ik iemand voorovergebogen zoekend onder een lantaarnpaal aan trof. Ik vroeg hem of hij iets zocht. De man bleek zijn autosleutels kwijt te zijn en ik bood aan even te helpen zoeken. We speurden samen de bodem af in het licht van de lantaarnpaal. Toen ik vroeg of hij zeker wist dat hij de sleutels hier verloren had, antwoordde de man: “nee, een meter of tien verderop, maar daar is het aardedonker”. Lees verder

Masterclass Familiebedrijfskunde HAN

Guido Vermeeren Business Coaching & Management Training

Trainers4trainers bestaat uit een selecte groep van zelfstandig opererende en zeer ervaren trainers, coaches en sprekers. Als groep waarderen wij onze individuele krachten; door de verschillende specialisaties en werkgebieden is er een enorme diversiteit aan expertise aan boord. Daarnaast staat juist het samenwerken hoog in het vaandel.

 

Maandelijks komen wij bijeen om nieuwe leermethodieken en ervaringen uit te wisselen. Zo houden wij elkaar scherp en blijft de dienstverlening optimaal.

Ook vinden op hoog niveau samenwerkingsverbanden buiten trainers4trainers plaats. Een mooi voorbeeld daarvan is de “leergang familiebedrijfskunde” die dit najaar wordt gegeven aan directeur-eigenaren van familiebedrijven, hun familie en hun managers.

Lees verder

Ik ben smoorverliefd op mijn klant

Geert de Klaver

 

 

 

 

De uitspraak van Judith Schoenmaeckers toen ze door het SMA gekozen is tot commercieel directeur van het jaar.
Ze had lef om het anders te doen, door niet de Randstad organisatie maar de klant centraal te zetten en uiteraard de verliefdheid te laten volgen door houden van.

Judith verdiepte zich echt met haar team in de klant en zijn branche. Hierdoor waren ze een gelijkwaardige en serieuze gesprekspartner. De klant voelt zich gewaardeerd en begrepen.

Veel organisaties zijn de afgelopen jaren heel druk geweest om de processen en procedures zo in te richten dat alles op elkaar afgestemd is waardoor dit zo kosten efficiënt mogelijk kan verlopen.

Lees verder

In 7 stappen naar een succesvol telefonisch acquisitie gesprek

Geert de KlaverVeel verkopers stellen telefonische acquisitie uit omdat het lastig is, niet succesvol en omdat het ervaren wordt als geen leuke taak.

De oplossing is om het uit te besteden aan een professional of de verkopers te helpen om wel succesvol te zijn.
Bij telefonische acquisitie is focus en een glimlach heel belangrijk.

Kortom je eigen mindset bepaalt voor een groot gedeelte je succes.

Lees verder

Telefonische acquisitie – Koude acquisitie: Sluit altijd positief af!

Maarten van der Leij-123commercie-websiteBlijf professioneel. Ga voor de lange termijn.

Door veel verkopers, managers maar ook verkoopdirecteuren wordt het nog steeds gezien als het minst leuke, lastigste deel van de verkoop: Het maken van afspraken of het verkopen via de telefoon.

Als je dan vraagt waarom verkopend Nederland het lastig vindt om de telefoon te pakken komt het er vaak toch op neer, dan men bang is om afgewezen te worden aan de telefoon; Lees verder