Het ontstaan van leiders en volgers…

Guido Vermeeren Business Coaching & Management Training

Leiderschap is een hot issue in managementland.
We zijn er inmiddels allemaal wel van doordrongen dat het bepaalde capaciteiten en vaardigheden vereist om een groep mensen op een effectieve manier te laten samenwerken. Hoe zo’n eigenschap er in praktijk uitziet is niet altijd even makkelijk uit te leggen.
.

In onderstaand filmpje wordt op een bijzondere manier duidelijk dat een leider nooit een leider kan zijn als er geen volgers zijn; in je eentje kun je geen polonaise maken…..
Ook zie je hier heel goed de belangrijke rol van de tweede man, feitelijk de eerst volger, die het begin van een kettingreactie vormt. Ik wens je veel leerzaam kijkplezier!

Masterclass Familiebedrijfskunde HAN

Guido Vermeeren Business Coaching & Management Training

Trainers4trainers bestaat uit een selecte groep van zelfstandig opererende en zeer ervaren trainers, coaches en sprekers. Als groep waarderen wij onze individuele krachten; door de verschillende specialisaties en werkgebieden is er een enorme diversiteit aan expertise aan boord. Daarnaast staat juist het samenwerken hoog in het vaandel.

 

Maandelijks komen wij bijeen om nieuwe leermethodieken en ervaringen uit te wisselen. Zo houden wij elkaar scherp en blijft de dienstverlening optimaal.

Ook vinden op hoog niveau samenwerkingsverbanden buiten trainers4trainers plaats. Een mooi voorbeeld daarvan is de “leergang familiebedrijfskunde” die dit najaar wordt gegeven aan directeur-eigenaren van familiebedrijven, hun familie en hun managers.

Lees verder

Ik ben smoorverliefd op mijn klant

Geert de Klaver

 

 

 

 

De uitspraak van Judith Schoenmaeckers toen ze door het SMA gekozen is tot commercieel directeur van het jaar.
Ze had lef om het anders te doen, door niet de Randstad organisatie maar de klant centraal te zetten en uiteraard de verliefdheid te laten volgen door houden van.

Judith verdiepte zich echt met haar team in de klant en zijn branche. Hierdoor waren ze een gelijkwaardige en serieuze gesprekspartner. De klant voelt zich gewaardeerd en begrepen.

Veel organisaties zijn de afgelopen jaren heel druk geweest om de processen en procedures zo in te richten dat alles op elkaar afgestemd is waardoor dit zo kosten efficiënt mogelijk kan verlopen.

Lees verder

Werk jij ook volgens het KISS-principe?

Guido Vermeeren Business Coaching & Management TrainingWerken volgens het KISS-principe, wat is dat nu weer? Weinig sensueels, vrees ik. Maar wel een sleutel tot efficiënt en snel werken.
Veel mensen hebben de neiging om, als iets belangrijk is, daar steeds meer woorden aan te weiden. Vaak met als onbedoeld resultaat dat de boodschap steeds onduidelijker wordt, of dat de luisteraar halverwege het verhaal al is afgehaakt.

Ook bij presentaties, verkoopgesprekken en in offertes zie je regelmatig een oerwoud van woorden, die niets toevoegen aan de kern, maar juist voor ruis zorgen.

In dat geval is het handig om jezelf het KISS-principe eigen te maken.
KISS is een Engels acroniem (een afkorting die als woord wordt uitgesproken) met een duidelijke opdracht, al is de exacte bewoording op meerdere manieren in te vullen:

  • Keep It Simple, Stupid!
  • Keep It Short & Simple!
  • Keep It Simple & Straightforward!
    Lees verder

Over-promoveren is als dood-knuffelen.

Guido Vermeeren Business Coaching & Management TrainingSoms ga je aan je eigen succes ten onder. Dat klinkt erg dramatisch, maar het is verbazingwekkend hoe vaak ik dit in de dagelijkse praktijk tegenkom.
Het is een merkwaardige gewoonte dat in het bedrijfsleven vrijwel altijd de beste uit een groep beloond wordt met promotie. Dan krijgt de meest ervaren medewerker een hogere functie met een deftige omschrijving, nieuwe visitekaartjes en wat loonsverhoging. Het klinkt zo herkenbaar dat je het waarschijnlijk niet eens raar vindt als je dit leest.

Toch zijn de gevolgen vaak zo dramatisch dat mijn hulp wordt ingeroepen om de schade te herstellen. Een paar voorbeelden; Lees verder

What successful people know…

Guido Vermeeren Business Coaching & Management Training

Nu de herfst zijn intrede doet, hebben veel mensen het idee dat alles wat moeilijker gaat, dat zakendoen ‘stroever’ loopt. Meestal is dit niet echt zo, maar is het een mindset, de ouderwetse najaarsdip. Mocht je zelf soms even overvallen worden door deze dip, dan biedt onderstaand plaatje misschien wat houvast!

fail win

Manager of leider, wat is het verschil?

Guido Vermeeren Business Coaching & Management TrainingManager of leider; wat is het verschil? En wat ben jij zelf?

Managers en leiders zijn belangrijk voor een organisatie. Voor sommigen is het verschil tussen deze twee niet meer dan de woordkeuze. Dat is echter zeker niet waar.
Voor een organisatie is het net zo belangrijk om te weten wat het verschil is tussen een manager en een leider als voor een automobilist om te weten wat het verschil is tussen benzine en diesel. Beiden zijn een stuwende kracht voor het geheel, maar bij lukraak inzetten doe je meer kwaad dan goed.
Bij het tanken hebben we wel geleerd om eerst te kiezen en dan te tanken. Waarom weten directies en leidinggevenden dan zo vaak niet wat er in hun organisatie nodig is? Terwijl de consequenties van de verkeerde inzet net zo desastreus is. Lees verder